Departament Promocji, Sportu i Turystyki

Podsumowanie 79.TOUR DE POLOGNE

Trasa tegorocznego 79.Tour de Pologne wiodła przez tereny województwa lubelskiego. W Lubelskim Centrum Konferencyjnym odbyło się spotkanie podsumowujące to wielkie sportowe wydarzenie.

Tour de Pologne  to jeden z najważniejszych wyścigów świata, należący do prestiżowego cyklu UCI World Tour w kolarstwie szosowym, zrzeszającego największe imprezy kolarskie
w tym Tour de France czy Giro d’Italia. Tour de Pologne jest uznaną marką sportową  o zasięgu międzynarodowym, w wyścigu biorą udział gwiazdy światowego kolarstwa. Jest to jedno
z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń sportowych w naszym kraju. W spotkaniu podsumowującym tegoroczną edycję wyścigu, w szczególności etapy, których trasa przebiegała przez nasz region, uczestniczyli Michał Mulawa wicemarszałek województwa lubelskiego, Zdzisław Szwed członek zarządu województwa lubelskiego oraz Czesław Lang Dyrektor Generalny Lang Team i wyścigu Tour de Pologne.

Wszyscy zgodnie podkreślali, że 79.Tour de Pologne okazał się sukcesem sportowym i organizacyjnym. Impreza znakomicie przyczyniła się do promocji Polski za granicą, była to doskonała forma zaprezentowania piękna Lubelszczyzny nie tylko w kraju ale przede wszystkim na całym świecie. Godne podkreślenia jest niesłabnące zainteresowanie kibiców wyścigiem o czym świadczą tłumy sympatyków kolarstwa towarzyszące wyścigowi wokół trasy.

Spotkanie podsumowujące tour było okazją do przekazania dyplomów z podziękowaniami dla przedstawicieli lokalnych samorządów – burmistrzów, wójtów, starostów miast i gmin, przez które przejeżdżali kolarze rywalizując na trasie wyścigu a także dla przedstawicieli służb czuwających nad sprawnym przebiegiem imprezy – policji i straży pożarnej.

Przypomnijmy, że 79.Tour De Pologne, odbył się w dniach 30 lipca – 5 sierpnia 2022. Impreza była wpisana do Kalendarza Światowego UCI World Tour Międzynarodowej Unii Kolarskiej na 2022 r. obejmującego najbardziej prestiżowe 33 wyścigi kolarskie (tuż po kończącym się 24 lipca Tour de France). W wyścigu wystartowało 18 najlepszych światowych ekip kolarskich z rankingu UCI World Teams. Organizatorzy przewidzieli też tzw. dzikie karty. Łącznie było to ok. 160 kolarzy. Zwycięzcą klasyfikacji generalnej został Brytyjczyk Ethan Hayter (Ineos Grenadiers) drugi był Holender Thymen Arensman (Team DSM) a trzeci Hiszpan Peio Bilbao Lopez de Armentina (Team Bahrain Victorious)

Tegoroczna jego edycja odbywała się pod hasłem „WYŚCIG DLA POKOJU”.

W naszym regionie przebiegały trasy 3 etapów:

  • I etap 30 lipca Kielce – Lublin o długości 218,8 km

(na trasie m.in. miejscowości Zawada, Annopol (lotna premia), Józefów nad Wisłą (lotna premia), Łaziska, Dobre (górska premia), Kazimierz Dolny (premia specjalna), Wylągi (górska premia), Nałęczów (lotna premia), Płouszowice)

  • II etap 31 lipca Chełm – Zamość o długości 205,6 km

(na trasie m.in. miejscowości Żmudź, Raciborowice, Hrubieszów (lotna premia), Lipowiec, Michałów-Kolonia (górska premia), Sabaudia (górska premia), Tomaszów Lubelski (lotna premia), Józefów, Zwierzyniec, Szczebrzeszyn (lotna premia)  

  • III etap 1 sierpnia Kraśnik – Przemyśl o długości 237,9 km

(na trasie m.in. miejscowości Polichna, Modliborzyce, Janów Lubelski (górska premia), Bieliny, Nowa Sarzyna)

Wg. danych z raportu organizatora Tour de Pologne opracowanego na podstawie badań mediowych i sondaży przeprowadzonych przez Pentagon Research:

  • dzięki organizacji 79. edycji Tour de Pologne zainteresowanie kolarstwem szosowym zadeklarowało 21% interesujących się sportem;
  • 68% ankietowanych deklarujących się jako kibice kolarstwa wskazało Tour de Pologne jako najchętniej oglądany przez nich wyścig w przekazach telewizyjnych.
  • połowa z ankietowanych widzów deklarujących się jako kibice kolarstwa przyznała, że transmisje z 79 edycji Tour de Pologne oglądała przynajmniej 15 minut.
  • zdecydowana większość badanych uznała, że Tour de Pologne jest najchętniej oglądanym wyścigiem cyklu UCI World Tour wśród polskich fanów kolarstwa
    i wyprzedza takie wydarzenia jak Tour de France czy Giro d’Italia.
  • zdaniem 93% badanych, którzy oglądali transmisje wyścigu, pokazywanie pięknych ujęć krajobrazów z lotu ptaka szczególnie przyczynia się do promocji Polski oraz poszczególnych regionów, przez które przebiega trasa wyścigu.
  • 11 % osób, do których dotarły informacje o Tour de Pologne deklaruje, że kibicowało kolarzom na trasie co daje według Pentagon Research liczbę 4,05 mln osób.

Co ważne organizacja Tour de Pologne spotkała się z ogromnym poparciem społecznym mieszkańców – 83 % oceniło pozytywnie wpływ Tour de Pologne na wizerunek miast.

Badani niemal jednogłośnie zgadzają się z opinią, że wyścig Tour de Pologne ma duży udział w popularyzacji kolarstwa w Polsce. Jest to opinia 89% osób, do których dotarł przekaz dotyczący edycji wyścigu w 2022 roku.

Telewizja Polska obszernie relacjonowała Tour łącznie było to ponad 11 godzin w TVP1 i 45 godz. w TVP Sport. Ponadto relacje z wyścigu znalazły się w wielu innych popularnych mediach takich jak Polsat Sport, Radio Zet, Przegląd Sportowy, Onet.pl i wiele innych.

79.Tor de Pologne relacjonowały światowe telewizje z Azji, Ameryki Północnej i Południowej, Australii oraz Afryki łącznie odbieranych w ok. 100 krajach świata (m.in. w Belgii, Meksyku, Francji, Grecji, Indiach, Malediwach, Bangladeszu, Sri Lance Nepalu, Pakistanie, Holandii, Nowej Zelandii, USA, Kanadzie, RPA, Taiwanie, krajach Ameryki Łacińskiej i wielu innych). 

Relacje z „lubelskich etapów” pozwoliły na ukazanie pozytywnego wizerunku Lubelszczyzny, w tym największych miast, przez które przebiegała trasa wyścigu wraz z ich wizytówkami filmowymi: Lublina, Chełma, Zamościa, Kraśnika i powiatu kraśnickiego, a także innych atrakcyjnych miejsc na trasie, położonych m.in. na Roztoczu i Wyżynie Lubelskiej.

Relacje telewizyjne zapewniły również niepowtarzalny sposób ekspozycji logotypów promujących województwo lubelskie w kraju oraz poza jego granicami.

Województwo Lubelskie było Partnerem Głównym 79.Tour de Pologne.

galeriaGALERIA