Departament Promocji, Sportu i Turystyki

Lubelskie kampanie promocyjne

Podstawą promocji regionów jest oparcie wszelkich działań na silnej marce i dobrej, przemyślanej strategii, mocno osadzonej w tożsamości miejsca. Wielu Polaków kojarzy Regon Lubelski z wielką zieloną przestrzenią, stwarzającą doskonałe warunki do wypoczynku, relaksu, nabierania sił do życia… Blisko natury, pośród gościnnych ludzi, na wsi czy w małym miasteczku, gdzie życie toczy się niespiesznym rytmem, zupełnie odmiennym od codziennego pośpiechu i stresu towarzyszącego mieszkańcom wielkomiejskich aglomeracji. To widzenie regionu, potwierdzone przed laty ogólnopolskimi badaniami (ilościowymi i jakościowymi) dało podstawę do kreowania pierwszych dużych kampanii wizerunkowych.

Chcieliśmy zaprezentować Lubelskie jako region eko-pozytywny, zaskakujący i zachwycający naturalnym środowiskiem, w zrównoważony sposób rozwijający turystykę, wdrażający prośrodowiskowe technologie w gospodarce czy energetyce i stawiający na swój największy atut jakim jest rolnictwo, sadownictwo, pszczelarstwo, w tym bardzo dynamiczny sektor produkcji zdrowej ekologicznej żywności. W tym przekazie nie zamknęliśmy się w tradycyjnym rozumieniu ekologii, z pominięciem sfery high-tech, otwierającej nowe możliwości zarówno ochrony, jak i korzystania ze środowiska – i to na różnych polach ludzkiej aktywności. Włącznie z wypoczynkiem, zamieszkaniem, rozwijaniem działalności gospodarczej, społecznej, kulturalnej…

Stąd, zaraz po pierwszej ogólnopolskiej kampanii telewizyjnej „Lubelskie świetne na weekend”, zrealizowanej w 2008 roku, pojawił się pomysł znacznie odważniejszych kreacji, wykorzystujących poza tv bardzo różne nośniki i kanały komunikacji. Wśród najgłośniejszych kampanii wizerunkowych regionu warto wymienić: „Lubelskie – wyłącz napięcie, włącz zasilanie” (2009), „Lubelskie – chwilo trwaj!” (2010), „Lubelskie. Smakuj życie!” (2011), „Lubelskie – na chwilę lub na dłużej” (2014).

Wraz z postępem kampanii wizerunkowych, realizowane były też kampanie produktowe, nastawione na komunikowanie odbiorcom – konsumentom bardziej konkretnego przekazu dotyczącego np. markowych artykułów i usług, wytworzonych w woj. lubelskim. Taka była na przykład dwuczęściowa  kampania „Smaki Lubelszczyzny” (20011 i 2012), nastawiona na promocję regionalnych potraw i artykułów żywnościowych. Wiele z nich, mających wieloletnią tradycję wytwarzania, zostało wpisanych na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a inne, słynące z dobrej jakości, produkowane są na znacznie większą skalę przez uznane w regionie zakłady przetwórstwa rolno-spożywczego, będące partnerami prestiżowego programu promocji gospodarczej „Marka Lubelskie”.

Wybierz #KierunekLubelskie

„Wybierz #KierunekLubelskie” to kampania promująca walory województwa lubelskiego. Według badań POT 87 proc. Polaków, którzy w ciągu najbliższych kilku tygodni planują wyjazd turystyczno-wypoczynkowy chce podróżować po Polsce.

Reagując na te dane i wychodząc naprzeciw potrzebom, Samorząd Województwa Lubelskiego wraz z Lubelską Regionalną Organizacją Turystyczną w ramach kampanii ogólnopolskiej „Wybierz #KierunekLubelskie”, chcą wykreować pozytywne skojarzenia z województwem lubelskim jako atrakcyjną destynacją turystyczną. Promując województwo lubelskie jako miejsce idealne do bezpiecznego, wakacyjnego wypoczynku chcemy wspomóc przedsiębiorców z branży turystycznej w województwie lubelskim.

Konkretne plany wycieczek: www.lubelskietravel.pl

 

Więcej: https://promocja.lubelskie.pl/promocja/filmy-promocyjne/wybierz-kieruneklubelskie/

 

Lubelskie – na chwilę lub na dłużej (2014)

Początek roku 2014 przyniósł nową wizerunkową kampanię telewizyjną województwa lubelskiego „Lubelskie – na chwilę lub na dłużej”. Filmowy spot emitowany był ponad dwa tysiące razy na antenach największych telewizji, a w największych aglomeracjach kraju zawisło tysiąc billboardów i citylightów.

Kampania „Lubelskie – na chwilę lub na dłużej” była częścią realizowanego przez Urząd Marszałkowski unijnego projektu „Marketing gospodarczy Województwa Lubelskiego” i konsekwentną kontynuacją wcześniejszych przedsięwzięć wizerunkowych, w tym kampanii „Lubelskie – chwilo trwaj!”, „Lubelskie – smakuj życie!” oraz „Wyłącz napięcie, włącz zasilanie”. Założeniem kampanii było ukazanie regionu jako miejsca przyjaznego ludziom, w którym można nie tylko wypocząć, rozsmakować się w życiu, poczuć wolność, ale też znaleźć inspirację do działania w różnych sferach aktywności, a w konsekwencji zainwestować tu w prowadzenie biznesu, a może nawet w drugi dom.
Filmowy 45-sekundowy spot „Lubelskie – na chwilę lub na dłużej” emitowany był na antenach: TVP1, TVP2, TVN, POLSAT oraz w kanałach tematycznych, m.in.: TVN24, TVN Style, Animal Planet, Discovery Channel, MTV, National Geographic i Ale Kino+.

Opracowania scenariusza i realizacji spotu podjęła się warszawska agencja reklamowa San Markos. Ujęcia kręcone były m.in.: w Szkole Orląt w Dęblinie, szklarniach JMP Flowers w Stężycy, Zakładach Azotowych Puławy, Kazimierzu Dolnym, Zamościu, na Roztoczu, a także w Porcie Lotniczym Lublin oraz na Torze Lublin. Warto dodać, że spot tv „Lubelskie – na chwilę lub na dłużej” został doceniony przez międzynarodowe jury cyklu festiwali CIFFT  (International Committe of Tourism Film Festivals), które nagrodziło naszą produkcję na festiwalach w Berlinie, Rydze i w Warszawie.

Rozwinięciem kampanii telewizyjnej była akcja outdoorowa „LUB Lubelskie” z kreacjami nawiązującymi do spotu tv, opracowanymi również przez agencję San Markos. 500 wielkoformatowych billboardów i 500 mniejszych citylightów wyeksponowano w: Warszawie, Trójmieście, Szczecinie, Poznaniu, Krakowie, Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, Łodzi, we Wrocławiu oraz w Rzeszowie i Lublinie. Citylighty były eksponowane przede wszystkim w kompleksach biurowych.

Wsparciem kampanii „Lubelskie – na chwilę lub na dłużej” był promocyjny kalendarz regionu lubelskiego na rok 2014, a także wielkoformatowe kreacje na stoisku regionu organizowanym na krajowych targach w 2014 roku.

Kampania „Lubelskie – na chwilę lub na dłużej” była współfinansowana z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007-2013, Działanie 2.4 Marketing gospodarczy.

 

Łączy nas Marka Lubelskie (2014)

Kampania, zrealizowana w 2014 roku na terenie województwa lubelskiego, miała na celu informację o potencjale gospodarczym regionu i promocję lokalnych wytwórców produktów i usług.

Realizacja kampanii produktowej nastąpiła po co najmniej kilku edycjach kampanii wizerunkowych regionu, przeprowadzonych w latach 2009-2014. W tej akcji chodziło o zwrócenie uwagi mieszkańców regionu na produkty i usługi, dostarczane na rynek przez najlepsze przedsiębiorstwa działające w województwie lubelskim i uczestniczące w programie promocji gospodarczej Marka Lubelskie. Program ten, realizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego od 2007 roku, obejmuje firmy silnie zakorzenione w regionie, odznaczające się najwyższą jakością oferowanych wyrobów i usług, stosujące innowacyjne rozwiązania technologiczne przy zachowaniu dużej dbałości o środowisko naturalne. Efektem ich działalności są produkty związane miejscem pochodzenia z regionem lubelskim, które mogą śmiało konkurować z innymi nie tylko na lokalnym, ale i krajowym rynku.

Kampania objęła mix narzędzi: ekspozycję billboardów (100 nośników), kolportaż ulotek do skrzynek pocztowych i w galeriach handlowych (500 000 sztuk), spoty w TVP Lublin (60 emisji przed i po głównym wydaniu regionalnego programu informacyjnego „Panorama Lubelska”), spoty radiowe (w sześciu stacjach o zasięgu lokalnym) oraz reklamę prasową (w lokalnych dziennikach i tygodnikach).

Autorem i realizatorem kampanii, współfinansowanej z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007-2013 w ramach projektu „Marketing Gospodarczy Województwa Lubelskiego”, było konsorcjum firm Modart Marcin Komadowski oraz Corner Media w Lublinie.

 

Smaki Lubelszczyzny (2012)

Lubelskie cebularze, janowskie gryczaki, forszmak, miody pitne, kazimierskie maślane koguty – to tylko część produktów z naszego regionu, których mogli spróbować mieszkańcy ośmiu największych miast Polski oraz Brukseli.

Cykl smakowych eventów, który odbył się w maju 2012 roku, był kontynuacją przeprowadzonej w końcu 2011 roku kampanii promocyjnej „Smaki Lubelszczyzny”. Pierwsza odsłona kampanii Smaki Lubelszczyzny wykorzystywała outdoor, radio, telewizję, prasę i wiele innych narzędzi w ośmiu największych aglomeracjach kraju. W drugiej odsłonie kampanii mieszkańcy tych ośrodków, biorąc udział w jednym z eventów w ramach projektu „Smaki Lubelszczyzny narzędziem dywersyfikacji instrumentów marketingu gospodarczego regionu”, mogli w praktyce zweryfikować swoją wiedzę i wyobrażenia o lubelskich produktach żywnościowych. Każda z imprez promocyjnych odbywała się w popularnych galeriach i pasażach handlowych, w godzinach popołudniowych. „Smaki Lubelszczyzny” zagościły w: Galerii Złote Tarasy w Warszawie, Galerii Kazimierz w Krakowie, Galerii Trzy Stawy w Katowicach, Galerii Arkady Wrocławskie we Wrocławiu, Galerii Malta w Poznaniu, Galerii Przymorze w Gdańsku, Galerii Manufaktura w Łodzi oraz Galerii Olimp w Lublinie, a także w Domu Polski Wschodniej w Brukseli. Najważniejszym punktem każdego eventu była degustacja najbardziej charakterystycznych lubelskich potraw i napojów, w tym między innymi: cebularzy, gryczaków, forszmaku lubelskiego, kogutów maślanych, ciastek orkiszowych, cukierków, miodów pitnych i regionalnej wody mineralnej. Oprócz tego organizatorzy przygotowali dla odwiedzających regionalne stoisko szereg ciekawych atrakcji w postaci pokazów kulinarnych, licznych gier, zabaw i konkursów oraz występów na żywo Lubelskiej Federacji Bardów, która na czas kampanii przygotowała nawet oryginalna balladę „Lubelszczyzna pełna smaku”. Obok eksponowania bogactwa smaków tradycyjnej lubelskiej kuchni i prezentacji walorów jakościowych i zdrowotnych artykułów żywnościowych produkowanych w czystym regionie, ważna była też promocja gospodarczych walorów województwa i lokalnych wytwórców, nagrodzonych w programie „Marka Lubelskie”. Kampanię eventową „Smaki Lubelszczyzny”, współfinansowaną z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zrealizowało konsorcjum lubelskich firm – Agencja RAKI oraz DON BRANDO.

 

Smaki Lubelszczyzny (2011)

Lubelskie, zgodnie z promocyjnym hasłem regionu, można smakować w różny sposób, także dosłownie – wystarczy tylko spróbować smaków naszej kuchni. I takie przesłanie miała kampania informacyjno-promocyjna „Smaki Lubelszczyzny”, zrealizowana w 2011 roku.

Kampania, kierowana do mieszkańców największych polskich aglomeracji: Warszawy, Łodzi, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania, Trójmiasta, a dodatkowo do mieszkańców Lublina, zbiegła się w czasie i była naturalną kontynuacją rozpoczętej nieco wcześniej kampanii Marka Lubelskie, pokazującej Region Lubelski jako miejsce wytwarzania smacznych i zdrowych produktów żywnościowych, będących wynikiem połączenia wieloletniej tradycji z innowacyjnymi rozwiązaniami w przetwórstwie rolno-spożywczym.
Kampania objęła bardzo szeroki wybór mediów: telewizję, internet, outdoor, radio, prasę, a także wspierające działania public relations, w tym m.in. fan page na Facebooku i konkursy w regionalnych dziennikach i rozgłośniach, premiowane koszami regionalnych lubelskich produktów.
Kampania outdoorowa w centrach miast (720 nośników city light), wsparta była dwutygodniową emisją spotów radiowych na antenach regionalnych Polskiego Radia i RMF MAXXX oraz tygodniową emisją spotów telewizyjnych w paśmie prime time w programach regionalnych TVP (po 35 spotów w każdej z 16 stacji). Dodatkowo promocja Smaków Lubelszczyzny prowadzona była w popularnym paśmie porannych audycji na głównych antenach – TVN (Dzień Dobry TVN) i TVP 2 (Pytanie na śniadanie).
Reklama internetowa objęła serwisy regionalne Grupy Polskapresse (Dziennik Zachodni, Dziennik Łódzki, Glos Wielkopolski, Gazeta Krakowska, Polska Times, Kurier Lubelski, Dziennik Bałtycki, Gazeta Wrocławska), serwisy regionalne naszemiasto.pl, serwisy regionalne gazeta.pl, serwis telemagazyn.pl oraz wiadomosci24.pl.

Kampania była zrealizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Autorem kreacji i wykonawcą było konsorcjum firm z Lublina i Warszawy: Vena Art, Don Brando i Outdoornet.

W ramach kampanii została też wydana, w kilkutysięcznym nakładzie, książka – przewodnik „Smaki Lubelszczyzny. Historia. Kultura. Kuchnia” autorstwa Waldemara Sulisza – znanego lubelskiego dziennikarza, szefa Kresowej Akademii Smaku i organizatora Europejskiego Festiwalu Smaku w Lublinie (Województwo Lubelskie jest oficjalnym partnerem tego wydarzenia).

 

Lubelskie. Smakuj życie! (2011)

Blisko 900 billboardów w całej Pol­sce, spot emi­towany w telewizji oraz „rola” w nowym serialu to główne fi­lary kampanii wizerunkowej „Lu­belskie. Smakuj życie!”, zrealizowanej na progu lata 2011.

W jej ramach przez cały czerwiec Lubelskie promowało się na billboardach w Warszawie, Trójmieście, Krakowie, Wrocławiu, Ka­towicach, Poznaniu i Łodzi.

Dodatkowo w głównych kanałach telewizji publicznej – TVP 1, TVP 2 i TVP Info emitowany był spot rekla­mowy, emitowany m.in. w najlepszym czasie antenowym – przed i po prognozie pogody. Wybrane turystyczne miejsca regionu, m.in. Kazimierz Dolny, Janowiec, Lublin, Zamość, Zwierzyniec, Włodawa, Okuninka z jeziorem Białym pojawiły się, na zasadzie product placement, w nowym miniserialu telewizyj­nym „Po­godni”, w którym rodzina Pogodnych z dużego polskiego miasta odkrywała różne ciekawe kierunki i lokalne atrakcje.

Kampania „Lubelskie. Smakuj życie!” była konse­kwentną kontynuacją wcześniejszych przed­sięwzięć promocyjnych. Dlatego jej mo­tywem przewodnim stała się lubelska przestrzeń eko-pozytywna, będąca idealnym miejscem na spędzanie wa­kacji, oferująca turystom wspaniałą przyrodę i wiele form aktywnego wypoczyn­ku, a jednocześnie zapewniająca tradycyjne i zdrowe jedzenie, którego smak nierzadko może przywołać naj­milsze wspomnienia z dzie­ciństwa.

Kampania została zrealizowana przy współpracy z TVP, w ramach projektu kluczowego „Opracowanie i wdrożenie systemu promocji Województwa Lubelskiego” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007-2013.

 

Lubelskie – Chwilo trwaj! (2010)

Konsekwentna realizacja strategii promocji Województwa Lubelskiego i kontynuacja kampanii „Wyłącz napięcie, włącz zasilanie”, zaowocowała bardzo udaną kampanią telewizyjną, skierowaną przede wszystkim do mieszkańców Warszawy, aglomeracji stołecznej i innych dużych polskich miast.

Głównym elementem kampanii był spot filmowy, nakręcony w konwencji atrakcyjnego kinowego trailera. W kampanii postawiliśmy przede wszystkim na telewizyjny przekaz i rozbudzenie pozytywnych emocji po obejrzeniu spotu. Ten film, trwający zaledwie 45 sekund, pokazuje region jako wymarzony kierunek podróży i wypoczynku dla zaabsorbowanych karierą młodych ludzi, zmęczonych i zestresowanych pracą i życiem w wielkim mieście. Przyjeżdżając w Lubelskie mogą poczuć się wolni, „odnaleźć siebie”, cieszyć się życiem w otoczeniu różnorodnej przyrody i fascynujących zabytków.

W wakacyjne miesiące 2010 roku lubelski spot mogli oglądać widzowie telewizji TVN, TVN 24 i TVN Warszawa, a dodatkowym wsparciem kampanii były wskazania sponsorskie przed i po prognozie pogody w telewizji Polsat.

Wybrane kadry z filmowego spotu pojawiły się też we wrześniu na 120 billboardach w Warszawie oraz ekranach LED w Warszawie i Krakowie. Wielkoformatowe fotogramy były też głównym elementem stoiska regionu na najważniejszych targach turystycznych, co zostało m.in. nagrodzone  na Tour Salonie laurem Międzynarodowych Targów Poznańskich. Kampania zrealizowana została przy wsparciu środków Unii Europejskiej.

Po wakacjach 2010, filmowy spot „Lubelskie – chwilo trwaj!” był wyświetlany w kinach całego kraju, a na ulicach i placach Warszawy pojawiły się dodatkowo billboardy.

Warto dodać, że Region Lubelski za spot „Lubelskie – chwilo trwaj!”, zrealizowany przez agencję Event Studio z Lublina, zdobył aż sześć nagród na międzynarodowych festiwalach CIFFT  (International Committe of Tourism Film Festivals): w Polsce, Rumunii, Słowenii, Rosji, Czechach i w Austrii, gdzie został nagrodzony Grand Prix.

Kampania, o wartości ok. 1,5 mln zł, została sfinansowana w ramach projektu kluczowego „Opracowanie i wdrożenie systemu promocji Województwa Lubelskiego” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007-2013.

 

Lubelskie – wyłącz napięcie, włącz zasilanie (2009)

Takie hasło towarzyszyło ogólnopolskiej kampanii promocyjnej regionu lubelskiego, zrealizowanej w listopadzie 2009 roku, przy użyciu różnych narzędzi, m.in. billboardów w największych miastach, portali internetowych, plakatów w pociągach kolei mazowieckich, działań public relations.

Była to kampania wizerunkowa, adresowana do szerokiej grupy odbiorców, praktycznie wszystkich Polaków powyżej 15 roku życia, którzy z reguły samodzielnie dokonują wyboru tego, co chcą kupić, albo gdzie chcą pojechać, np. na wypoczynek.

Kontrowersyjne hasło i iskrząca, energetyzująca kreacja graficzna niosły przesłanie, że jeśli ktoś chce uciec od wielkomiejskiego zgiełku, pośpiechu, stresu i wypocząć w innym środowisku, gdzie czas płynie wolniej a ludzie celebrują życie, powinien wybrać Lubelskie. Bo tu, w odróżnieniu od większości wysoko zurbanizowanych regionów kraju, można wciąż znaleźć eko-pozytywną przestrzeń, która pozwala poczuć się wolnym i „naładować akumulatory”.

Jednocześnie z kampanią outdoorową, realizowaną na 18.metrowych billboardach w kilkunastu największych miastach kraju, prowadzona była kampania internetowa w popularnych serwisach informacyjnych: onet.pl, o2.pl, www.wp.pl oraz tvn24.pl. Z uwagi na największe zainteresowanie naszym regionem mieszkańców Warszawy, kampania została wzmocniona plakatami we wszystkich składach mazowieckich kolei regionalnych obsługujących aglomerację stołeczną. Kampania miała też regionalny akcent – w miastach powiatowych regionu lubelskiego pojawiły się małe billboardy. Akcję reklamową wsparły działania public relations, m.in. konferencje prasowe, wysyłki materiałów do liderów opinii publicznej.
Autorem wszystkich kreacji była warszawska agencja reklamowa dsk. Kampania została zrealizowana w ramach projektu kluczowego „Opracowanie i wdrożenie systemu promocji Województwa Lubelskiego” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007-2013.

 

Lubelskie świetne na weekend (2008)

Pierwsza w historii ogólnopolska telewizyjna kampania promująca Region Lubelski zrealizowana została w czerwcu 2008 roku, na antenie pięciu kanałów tematycznych: TVN 24, TVN Style i TVN Turbo oraz Polsat Sport i Polsat Sport Extra, a także na antenie TVP 2 we wspólnym paśmie 16 ośrodków regionalnych TVP.

W sumie wyemitowano 475 spotów 30. i 9. sekundowych: 175 w trzech kanałach TVN, 140 w kanałach sportowych Polsatu i 160 w TVP. Emisja w kanałach TVN umożliwiła dotarcie do celowej grupy mieszkańców dużych ośrodków miejskich, w młodym i średnim wieku, preferujących aktywny wypoczynek i częste weekendowe wyjazdy. Natomiast kampania w kanałach Polsat Sport i Polsat Sport Extra pozwoliła na wzmocnienie przekazu w znacznie szerszej grupie odbiorców pierwszoplanowych wydarzeń sportowych, w tym Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2008, wyścigów Formuły 1, gali boksu, ligi światowej siatkówki i innych, jakie były transmitowane lub retransmitowane na antenach Polsatu. Z kolei emisja spotów promujących Lubelskie na antenach 16 Ośrodków Regionalnych Telewizji Polskiej, w ogólnopolskim wieczornym paśmie TVP 2, dała możliwość rozszerzenia kampanii na mieszkańców wszystkich regionów Polski.

W ciągu niespełna trzytygodniowej kampanii widownia sięgnęła niemal trzy miliony, przy wysokiej średniej 2,6 kontaktu ze spotem „Lubelskie świetne na weekend”. Koszt kampanii wyniósł 437 tys. zł, w tym 30,5 tys. kosztowało wyprodukowanie spotów przez lubelską agencję CUMULUS.

Filmowe spoty prezentowały najciekawsze pod względem turystycznym miejsca regionu: Kazimierz Dolny, Nałęczów, Zamość, Zwierzyniec, Chełm z unikalnymi podziemiami kredowymi oraz Lublin ze Starym Miastem. Oprócz turystycznych „ikon” na ekranie pokazaliśmy kilka przykładów aktywnego spędzenia weekendu w Lubelskiem, m.in. turystykę rowerową i konną. Ścieżkę dźwiękową stanowiła optymistyczna muzyka z pogwizdywaniem, wzmacniająca przekaz, że weekend w regionie lubelskim to czas miłego, spokojnego relaksu i oderwania się od codziennej pracy i stresu. Głosu do filmu użyczył Janusz Szydłowski – jeden z najlepszych i najbardziej rozpoznawalnych lektorów z radiowej i telewizyjnej anteny.