W Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie odbyło się wielkie święto branży turystycznej – III Lubelskie Forum Turystyki. Zarząd Województwa Lubelskiego reprezentowali wicemarszałek Zbigniew Wojciechowski oraz członek zarządu Zdzisław Szwed. Rozwój turystyki, branding oraz profesjonalne kontakty z klientami to główne tematy tegorocznej edycji.
Forum adresowane do przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów z branży turystycznej jest największym i najważniejszym wydarzeniem w naszym regionie poświęconym tej branży. Patronat honorowy przyznali Andrzej Gut-Mostowy, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, który wziął udział w wydarzeniu oraz Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Wykłady i prelekcje
Pierwszego dnia Forum uczestnicy wysłuchali części konferencyjnej. W panelu „Jak rozwijać turystykę w Województwie Lubelskim?” przedstawiono w praktyce zasady zrównoważonego rozwoju. W debacie, którą moderował Marcin Kania z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego w Województwie Lubelskim i dyrektor generalny Hotelu Wieniawski, wzięli udział:
- Agnieszka Drozd-Bownik, Dyrektor Departamentu Promocji, Sportu i Turystyki w UMWL;
- Marzena Strok-Sadło z Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin, Klaster Medycyny Lubelskiej;
- Artur Domański, prezes Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej;
- Artur Trukawiński z Arche Sanatorium Milicyjne Nałęczów
- Marcin Gapski, Muzeum Narodowe w Lublinie, dyrektor Muzeum Ziem Wschodnich.
Następnie na uczestników czekał panel dotyczący tworzenia silnej marki. Prelegenci przedstawili zagadnienia dotyczące potencjału kół gospodyń wiejskich na przykładzie turystyki kulinarnej (dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek), usłyszeli o zaletach inwestowania w turystykę slow (Aleksandra Klonowska-Szalek), wysłuchali prelekcji o tworzeniu przyjacielskich relacji, które świadczą o profesjonalnym prowadzeniu firmy (Marcin Kania), a także mogli podpatrzeć dobre praktyki prowadzenia instytucji na przykładzie Muzeum Wsi Lubelskiej (Bogna Bender-Motyka).
W kolejnym panelu uczestnicy skorzystali z porad w kwestii wykorzystania finansowania z nowej perspektywy unijnej. Dyrektor Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie Marek Neckier oraz Michał Kober z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej zachęcili do korzystania z dostępnych programów.
Pierwszy dzień Forum zakończył się wieczorem XIII Lubelską Galą Turystyki.
Część praktyczna
W drugim dniu odbyły się warsztaty mające na celu dostrzeżenie efektów działań w prowadzeniu branży turystycznej. Zaproponowane szkolenia cieszyły się ogromną popularnością wśród branży turystycznej, prowadzone były w tematyce:
- System reklamowy Meta (Facebook & Instagram Ads) w branży turystycznej – Szymon Lisowski.
- Przestrzeganie przepisów ustawy o imprezach turystycznych, a także zasad uczciwej konkurencji i praw konsumenta – dr Piotr Cybula.
Pierwsza i druga edycja Forum
Poprzednie edycje Lubelskiego Forum Turystyki cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczestnicy chwalili wysoki poziom merytoryczny, możliwość przeanalizowania aktualnych trendów i prześledzenia działań podejmowanych w swoich firmach i organizacjach. Ogromną wartością była część warsztatowa, podczas której można było prześledzić efekty swojej pracy i wymienić się uwagami z innymi specjalistami z branży.