Departament Promocji, Sportu i Turystyki

Spotkanie Zespołu ds. Mobilności Rowerowej przy Konwencie Marszałków RP

Przedstawiciele województwa lubelskiego uczestniczyli w kolejnym spotkaniu Zespołu ds. Mobilności Rowerowej przy Konwencie Marszałków RP oraz Zespołu Koordynatorów ds. Mobilności Rowerowej przy Związku Województw RP. Tym razem gospodarzem wydarzenia była Małopolska. Reprezentanci regionów, środowisk rowerowych, influencerzy rowerowi, przedstawiciele Zarządów Dróg Wojewódzkich oraz Ministerstwa Infrastruktury, Polskiej Organizacji Turystycznej i Małopolskiej Organizacji Turystycznej rozmawiali o rozwoju ruchu rowerowego w Polsce.

Program spotkania był bardzo bogaty i różnorodny. Poruszano liczne kluczowe tematy dotyczące dalszego rozwoju mobilności rowerowej w naszym kraju. Wśród kluczowych wątków spotkania pojawiły się:

  • Procedowanie tzw. specustawy rowerowej, czyli specjalnej ustawy usprawniającej i przyspieszającej budowę infrastruktury rowerowej, na wzór specustaw drogowych. Omawiano postulaty ujęcia przepisów rowerowych w ramy prawne ułatwiające inwestycje. Padły apele do przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury o przyspieszenie prac legislacyjnych w tym zakresie.
  • Budowa tras na wałach, czyli wykorzystanie korony wałów przeciwpowodziowych pod budowę tras rowerowych, jako sposób na poprowadzenie tras w naturalnych korytarzach nadrzecznych. Dobrym przykładem w tym względzie jest przykład Małopolski, gdzie udało się pokonać bariery prawne i finansowe, a trasy rowerowe na wałach to niewątpliwy hit turystyczny (m.in. Wiślana Trasa Rowerowa czy VeloDunajec).
  • Współpraca w ramach EuroVelo, gdzie podkreślono znaczenie włączenia polskich tras w europejską sieć EuroVelo. Omówiono zasady współpracy w ramach Porozumienia o utworzeniu Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo, które kilka miesięcy temu zostało podpisane w Krakowie, pomiędzy Polską Organizacją Turystyczną a Związkiem Województw RP.
  • Standaryzacja danych o infrastrukturze. Specjaliści z różnych regionów zwrócili uwagę na potrzebę jednolitego modelu gromadzenia i prezentacji informacji o trasach rowerowych. Omówiono dotychczasowe prace zespołu nad ujednoliceniem map szlaków, aplikacji mobilnych i oznakowania. Standaryzacja ma sprawić, że rowerzyści w całym kraju będą mieli dostęp do spójnych, aktualnych danych o trasach, co ułatwi planowanie wycieczek i zwiększy bezpieczeństwo.

W dyskusji podkreślano, że konieczne są także liczne dalsze działania o charakterze ogólnokrajowym. Jako przykład podawano między innymi konieczność rozwiązań systemowych związanych z trudnościami z przewozem rowerów w transporcie zbiorowym, zwłaszcza w pociągach i autobusach.

Kolejny dzień spotkania, to wyjazd terenowy na VeloDunajec, jedną ze sztandarowych inwestycji rowerowych Małopolski. Przejażdżka rowerowa oraz spotkania z samorządowcami, przedsiębiorcami oraz przedstawicielami społeczności lokalnych potwierdziły po raz kolejny tezę, że inwestycje w infrastrukturę rowerową to najlepszy kierunek dla rozwoju zrównoważonej turystyki w regionach, szansa na nowe miejsca pracy i realny wzrost ruchu turystycznego.

galeriaGALERIA