Departament Promocji, Sportu i Turystyki

 

W Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie odbyło się wielkie święto branży turystycznej – IV Lubelskie Forum Turystyki. Zarząd Województwa Lubelskiego reprezentowali Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz Jarosław Kwasek i  Marcin Szewczak, Członkowie Zarządu Województwa Lubelskiego a kluczowe tematy tegorocznej edycji obejmowały rozwój turystyki, marketing oraz pomysły na innowacyjne projekty, które mogą wspierać rozwój turystyki w regionie.

Lubelskie Forum Turystyki to kluczowe wydarzenie dla branży turystycznej województwa lubelskiego, gromadzące szerokie spektrum uczestników z całego sektora. To tutaj mamy się dowiedzieć co dalej z lubelską turystyką. Co zrobić aby turystów odwiedzjących Lubelszczyznę było więcej, aby byli zadowoleni z pobytu u nas i do nas wracali. A mamy się naprawdę czym pochwalić. Lubelskie nie tylko smakuje, ale również interesuje, bo mamy bardzo wiele do zaoferowania – powiedział podczas otwarcia Forum Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski

Wykłady i prelekcje

Pierwszy dzień Forum był uświetniony obchodami 550-lecia powstania województwa lubelskiego. Oprócz części artystycznej, towarzyszącej Forum, uczestnicy mieli okazję wysłuchać prelekcji dr hab. Dariusza Wróbla, który przybliżył genezę i znaczenie powołania województwa w 1474 roku.

Następnie odbył się panel dyskusyjny, w którym uczestnicy zastanawiali się nad konkretnymi działaniami, jakie mogą zostać podjęte w celu wykorzystania potencjału regionu do rozwoju turystyki, uwzględniając jego przygraniczne położenie.

W debacie moderowanej przez Dorotę Lachowską z Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej oraz Marcina Kanię z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wzięli udział:

  • Marcin Szewczak, Członek Zarządu Województwa Lubelskiego;
  • Andrzej Kudlicki z Biura Turystycznego QUAND
  • Daniel Sagan z KamperManiak

Kolejnym punktem programu był panel dotyczący tworzenia silnej marki. Prelegenci przedstawili zagadnienia dotyczące kluczowych trendów konsumenckich w zakresie zrównoważonego rozwoju (Marta Mills), turystyki kulturowej i o tym, jak tworzyć unikatowe i innowacyjne markowe produkty turystyczne w oparciu o tradycje kulturowe regionu (Magdalena Demkowicz). Poruszony został również temat zarabiania na turystach podróżujących kamperem i przyciągania turystów karawaningowych bez dużych nakładów finansowych. Daniel i Aldona Sagan na co dzień prowadzący bloga pn. KamperManiak opowiedzieli również o tym, co decyduje o wyborze kierunku podróży kamperem lub przyczepą kempingową.

Dalsze panele dotyczyły narzędzi sztucznej inteligencji w marketingu turystycznym (Szymon Lisowski) oraz statystyk ruchu turystycznego w regionie lubelskim (Marcin Augustyniak).

 

Jubileuszowa Gala

Wyjątkowym punktem pierwszego dnia Forum była jubileuszowa Gala z okazji dwudziestolecia Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, która podkreśliła znaczenie tej instytucji dla rozwoju turystyki w województwie. Gala była doskonałą okazją do świętowania osiągnięć branży turystycznej oraz ogłoszenia wyników Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny Województwa Lubelskiego w 2024 roku.

Część praktyczna

W drugim dniu Forum odbyły się warsztaty, które obejmowały trzy różne tematy. Dwa niezmiennie dotyczyły dziedziny marketingu. Uczestnicy poznali podstawowe informacje na temat sztucznej inteligencji oraz narzędzi AI, które mogą być przydatne w branży turystycznej (Szymon Lisowski). Poznali również podstawy reklamy w Google Ads (Monika Drabczyńska). Kolejne warsztaty dotyczyły standardów ochrony małoletnich w obiektach noclegowych, związanych z nowelizacją Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określaną jako „Lex Kamilek”. Radca prawny Krzysztof Wilk przedstawił praktyczne rozwiązania dotyczące implementacji nowych regulacji.

IV Lubelskie Forum Turystyki to ważne wydarzenie, które sprzyja wymianie doświadczeń i pomysłów na rozwój turystyki w regionie. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział i do zobaczenia za rok!

galeriaGALERIA

Prezentacje

  1. dr hab. Dariusz Wróbel „Geneza i znaczenie powołania województwa lubelskiego 1474 r.”

2. Marta Mills „Turystyka w erze świadomego podróżowania: wyzwania i odpowiedzi branży”

3. Magdalena Demkowicz „Sposób na twórcze Bieszczady” 

4. Daniel i Aldona Sagan „Jak zarabiać na kamperach bez kempingu?” 

5. Szymon Lisowski „Narzędzia sztucznej inteligencji w marketingu turystycznym” 

6. Marcin Augustyniak „Analiza ruchu turystycznego w regionie lubelskim”

 

IV Lubelskie Forum Turystyki

Szanowni Państwo, turystyka oraz podejmowane działania w obszarze promocji gospodarczej są doskonałym bodźcem do przyjrzenia się nowym możliwościom rozwoju. Już niebawem, w dniach 16 – 17 października 2024 r. w Lubelskim Centrum Konferencyjnym spotkają się przedstawiciele tej branży oraz jednostek samorządu terytorialnego. IV edycja Lubelskiego Forum Turystyki będzie okazją do stworzenia unikalnej platformy wymiany doświadczeń, merytorycznej dyskusji, a także inicjowania ciekawych i innowacyjnych projektów.

 

W związku z obchodzonym w bieżącym roku jubileuszem 550-lecia województwa lubelskiego szczególną uwagę chcemy skupić na historycznych walorach naszego regionu. Dziś nie wyobrażamy sobie Lubelszczyzny bez Perły Renesansu – Zamościa, staromiejskich zespołów Lublina, urokliwych, nadwiślańskich uliczek Kazimierza Dolnego i Janowca, zespołów pałacowo-parkowych w Kozłówce czy Puławach. Świadkami naszej bogatej historii są także wspaniałe zabytki i kościoły z czasów świetności Jagiellonów, które możemy odwiedzać przemierzając „Szlak Renesansu Lubelskiego”. W kontekście poznawania historycznych i kulturowych bogactw, narzędziem wartym uwagi jest sztuczna inteligencja i jej zastosowanie w turystyce. Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w tej branży z pewnością przyciągnie młodych turystów, dla których świat cyfrowy jest codziennością i tym samym pozwoli na poszerzenie wiedzy o odwiedzanym regionie.

Podczas planowanej debaty poruszymy również temat potencjału coraz popularniejszej turystyki karawaningowej oraz możliwości jej rozwoju na Lubelszczyźnie przy wykorzystaniu stosunkowo niewielkich nakładów finansowych. Forum będzie również okazją do omówienia turystyki kulturowej, a także budowania markowych produktów turystycznych w oparciu o regionalną tradycję. Nie zabraknie faktów, statystyk i informacji o najnowszych badaniach związanych z kluczowymi trendami konsumenckimi wśród świadomych turystów. Szanowni Państwo, jestem przekonany, że IV Lubelskie Forum Turystyki stanie się dla Państwa miejscem ciekawych spotkań, inspirujących dyskusji oraz twórczych pomysłów, które wpłyną zarówno na rozwój Państwa działalności, jak też promocję naszego pięknego województwa.

Serdecznie zapraszam

Jarosław Stawiarski

 

Rafał Patyra – Prowadzący Forum

 

Znany dziennikarz telewizyjny i radiowy. Pracował  w takich stacjach  jak TVN, TVP Plus, TVP, a obecnie związany jest z Telewizją Republika. Najlepiej czuje się w formatach sportowych,  śniadaniowych oraz informacyjnych. Lubi luźne formy, stąd prowadzenie takich programów, jak „Pytanie na śniadanie”, „Dzień dobry Polsko” czy „Wstajemy”. Często podróżuje po Polsce z racji obowiązków zawodowych oraz zamiłowań prywatnych. Był ambasadorem Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. W TVP prowadził serwis informacyjny „Teleexpress” , a sportową rzeczywistość komentował w „Kawie czy herbacie”. Jest lubianym moderatorem konferencji, prowadzącym na koncertach, a także wielu imprez o charakterze piknikowo-rekreacyjnym.

 

 

 

 

 

 Prelegenci 

Dr hab. Dariusz Wróbel

Dr hab. Dariusz Wróbel
Dr hab. Dariusz Wróbel

 

Adiunkt z Katedrze Historii Starożytnej i Średniowiecznej Instytutu Historii UMCS w Lublinie. Prowadzi zajęcia dla studentów historii oraz turystyki historycznej. Specjalizuje się w historii średniowiecznej, a jego zainteresowania naukowe ogniskują się wokół problematyki społecznych podstaw władzy oraz funkcjonowania osób i grup w systemie politycznym Polski w XIV i XV wieku. Aktywnie udziela się w pracach zespołu tworzącego Centrum Badań nad Historią Regionalną i Lokalną UMCS, popularyzując historię „małych ojczyzn” z obszaru Lubelszczyzny.

Marta Mills

Marta Mills
Marta Mills

 

Specjalistka ds. zrównoważonej turystyki z ponad 15-letnim, międzynarodowym doświadczeniem w sektorze publicznym i prywatnym. W swojej karierze doradzała, opracowywała strategie oraz prowadziła szkolenia dotyczące odpowiedzialnego zarządzania turystyką w Europie i Azji. Przez ostatnie 3 lata pracowała jako Starszy Konsultant ds. Zrównoważonej Turystyki w międzynarodowej firmie konsultingowej TOPOSOPHY z siedzibą w Londynie. Prowadzi projekty, które mają na celu minimalizowanie negatywnego wpływu turystyki na środowisko i społeczności lokalne, a także wspierają destynacje w adaptacji do zmian klimatycznych. Posiada tytuł magistra inżyniera w Zarządzaniu Zrównoważoną Turystyką (Master of Science in Responsible Tourism Management), co potwierdza jej wiedzę i kompetencje w tej dziedzinie.

Magdalena Demkowicz

Magdalena Demkowicz
Magdalena Demkowicz

 

Od lat angażuje się w rozwój turystyki kulturowej. Wraz z mężem Januszem prowadzi firmę, która od 2002 roku łączy branże: turystyczną, muzyczną, kulturalną oraz kolejarską. Ich działalność, trwająca już ponad 20 lat, skupia się na tworzeniu unikatowych i innowacyjnych produktów turystycznych, które znacząco wpłynęły na rozwój regionu Bieszczad, wyznaczając nowe kierunki dla jego dynamicznych metamorfoz. Właściciele firmy czerpią z bogatej tradycji kulturowej Bieszczadów, wprowadzając koncepcję „turystyki doznaniowej”. Tworzą miejsca, które oddziałują na zmysły, a dzięki osobistemu zaangażowaniu gości, wspomnienia z tych doświadczeń pozostają na długo w pamięci. Przez szereg lat inicjowali i wdrażali kolejne marki produktów, które miały znaczący wpływ na rozwój regionu. To twórcy takich inicjatyw jak:

  • Zagroda Magija, osada przeniesionych do niezamieszkałej doliny drewnianych domów, którym nadano nowe życie tworząc pensjonat  i dom dla działań twórczych;
  • Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe – od 2015 roku największa w Polsce i Europie wypożyczalnia drezyn rowerowych, która wprowadziła na rynek innowacyjną usługę, aktywizując turystycznie mniej rozwiniętą część północnych Bieszczad;
  • Bieszczadzka Szkoła Rzemiosła Twórcze Bieszczady – w 2018 roku, w odrestaurowanym budynku starej szkoł,y powstało żywe muzeum ginących zawodów, które nawiązuje do lokalnych tradycji;
  • Zespół Tołhaje – etno-jazzowy zespół, współautor ścieżki dźwiękowej do serialu HBO „Wataha”, nagrodzonej Fryderykiem w kategorii muzyka filmowa;
  • Bieszczadzkie Hulajnogi Terenowe HulTer – wypożyczalnia terenowych hulajnóg to produkt, który obecnie (lato 2024 r.) jest wdrażany w małej popegeerowskiej miejscowości Wańkowa, gdzie gminny samorząd utworzył stację narciarską. To pomysł na letnie zagospodarowanie terenu wyciągu, tak aby dzięki turystyce mieszkańcy mogli mieć całoroczne zatrudnienie. To także sposób na aktywizację lokalnej społeczności. Dzięki tym inicjatywom Magdalena Demkowicz i jej mąż Janusz przyczyniają się do ożywienia turystyki w Bieszczadach, promując region jako atrakcyjne miejsce do odwiedzenia i doświadczania jego kultury oraz tradycji.

Aldona i Daniel Sagan

Aldona i Daniel Sagan
Aldona i Daniel Sagan

 

Podróżnicy, vanlifersi oraz youtuberzy, którzy od ponad pięciu lat nieustannie eksplorują świat, a ich domem jest kamper o imieniu „Groszek”. Prowadzą jeden z najpopularniejszych kanałów karawaningowych na YouTube, gdzie dzielą się swoimi przygodami i doświadczeniami z podróży. Byli również bohaterami programu „Kamperem przez świat” emitowanego na Discovery Channel. Pasjonują się zarówno Bliskim, jak i Dalekim Wschodem, odkrywając je dla szerszej publiczności na swoim kanale „KamperManiak”, który prowadzą od ponad 7 lat. Dzięki swojemu optymizmowi, naturalności i szczerości zyskują coraz większą popularność wśród widzów. Od tego samego czasu prowadzą także stronę internetową i bloga, na których dzielą się swoimi doświadczeniami. Kampermaniacy do tej pory zwiedzili 35 krajów w Europie i Azji. Ich podróżowanie zaczynało się od lotów samolotem i noclegów w hotelach, przez wyjazdy samochodem z namiotem, aż po korzystanie z pożyczonych busów, a obecnie głównie podróżują kamperem. Od kilku lat realizują autorski projekt „Kamperem przez Lubelskie”, w ramach którego stworzyli przewodnik po regionach Lubelszczyzny, takich jak Roztocze, Małopolski Przełom Wisły, Polesie oraz wschodnia granica województwa wzdłuż rzeki Bug. Ich działania na rzecz promocji Województwa Lubelskiego zostały pozytywnie odebrane przez widzów, co przyczyniło się do zwiększenia liczby odwiedzających te miejsca, szczególnie turystów podróżujących kamperami i przyczepami. Daniel i Aldona Sagan to inspirujący przykład pary, która łączy pasję do podróży z chęcią dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi.

Szymon Lisowski

Szymon Lisowski
Szymon Lisowski

 

Praktyk w zakresie realizacji działań marketingowych w kanałach digital. Przygotowuje i pomaga we wdrożeniu strategii działań marek w Internecie. Specjalizuje się w social media marketingu i performance marketingu. Posiada szeroką wiedzę na temat głównych narzędzi digital marketingu. Prowadzi szkolenia oraz wykłady na studiach podyplomowych, wspiera klientów jako konsultant podczas długofalowych projektów. Absolwent ekonomii oraz marketingu i komunikacji rynkowej. Doświadczenie zdobywał pracując po stronie klienta oraz jako freelancer prowadząc kanały społecznościowe oraz kampanie reklamowe dla marek działających zarówno w sektorze B2B jak i B2C, m.in. w branżach: travel, IT, edukacja, media i rozrywka oraz e-commerce. Jego zadaniem była także budowa i rozwój strategii marketingowych z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji. Od 2013 roku związany jest z Socjomanią, gdzie pełni rolę trenera i konsultanta, a od 2017 roku także członka zarządu (najpierw jako COO, obecnie jako CEO). Realizował projekty strategiczne, komunikacyjne, konsultingowe i szkoleniowe dla renomowanych marek, takich jak Uniwersytet Warszawski, Akademia Leona Koźmińskiego, Orange, KUKBUK, Interia, RMF24, Capgemini, Saint-Gobain, Costa Coffee, Rawlplug, GROHE, Obag, DeeZee, Kanlux i wielu innych. Współpracował także z instytucjami bankowymi, rządowymi, NGO, agencjami, podmiotami farmaceutycznymi, globalnymi korporacjami, jak i przedstawicielami sektora MŚP. Certyfikowany trener Digital Marketing Institute kursów z Digital Marketingu i Social Media Marketingu. Zdając egzamin trenerski uplasował się w pierwszej piątce najlepszych wyników na świecie. Prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych, MBA i Executive MBA z zakresu social media marketingu, digital marketingu, Facebook Ads, strategii digital i e-handlu. Wykłada m.in. na Akademii Górniczo-Hutniczej, Wyższej Szkole Bankowej, Wyższej Szkole Europejskiej, Collegium Da Vinci, Akademii Leona Koźmińskiego. Współautor podręcznika „E-marketing. Planowanie, narzędzia, praktyka” wydanego w 2018 roku przez wydawnictwo Poltext. 

Marcin Augustyniak

Marcin Augustyniak
Marcin Augustyniak

 

Client Director of Data Tank w Selectivv, odpowiedzialny za rozwój produktów z obszaru badań i analiz. Z wykształcenia socjolog. Z branżą badawczą i marketingową związany od 2000 roku. Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami badawczymi. Do jego zainteresowań badawczych należą zagadnienia związane z wnioskowaniem przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz rozwój analiz na podstawie danych behawioralnych. W 2024 roku prowadził projekty badawcze w obszarze ruchu turystycznego dla ponad 20 klientów, w tym województw największych miast Polski i lokalnych organizacji turystycznych.

Monika Drabczyńska

Monika Drabczyńska
Monika Drabczyńska

 

Digital Marketing Lead w Socjomanii. Posiada bogate doświadczenie w marketingu internetowym. Przygotowuje i wspiera realizację strategii oraz procesy digitalizacji przedsiębiorstw. Jest ekspertką w działaniach marketingowych dla e-commerce w sektorach B2B i B2C, z przekrojową wiedzą na temat narzędzi digital marketingowych. Od 8 lat zajmuje się strategią w obszarze digital, obejmującą marketing, sprzedaż oraz projektowanie usług. Swoją karierę zawodową rozpoczęła jako account manager w agencjach marketingowych, gdzie pełniła różnorodne role – od operacyjnych po strategiczne. Ma na koncie kilkaset godzin doświadczenia szkoleniowego i konsultingowego. Współpracowała z wieloma markami z różnych branż, wspierając działy marketingu, HR, sprzedaży oraz kadrę zarządzającą. Uczestniczyła w projektach dla takich marek jak Orange, Canal Plus, Skanska, Nokia, SIXT, Hard Rock Cafe, Kanlux, oraz Santander Consumer Bank Polska. Posiada liczne certyfikaty, w tym Digital Marketing Professional Trainer, Facilitation Foundation, Change Management, Agile PM Foundation & Practitioner (APMG International), Risk Manager, a także Audytora Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością wg ISO 9001:2015 (TÜV Hessen). Jej wiedza, doświadczenie i umiejętności czynią ją cennym ekspertem w dziedzinie digital marketingu.

Krzysztof Wilk

Krzysztof Wilk
Krzysztof Wilk

 

Radca prawny, absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, działających na rynku usług turystycznych, w szczególności organizatorów turystyki i obiektów noclegowych. Został powołany na stanowisko prezesa Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego przez przedstawicieli organizacji założycielskich, takich jak Polska Izba Turystyki, Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń TUgether, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel oraz Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. W tej roli dąży do profesjonalizacji usług turystycznych, zajmując się między innymi monitoringiem rynku, ujawnianiem nieprawidłowości oraz inicjowaniem zmian w przepisach prawa dotyczących turystyki.

Od 2012 roku Krzysztof Wilk redaguje dział prawny w branżowym czasopiśmie „Wiadomości Turystyczne”. W 2024 roku jest członkiem Rady Polskiej Izby Turystyki. Ponadto, został skierowany przez Polską Izbę Turystyki do zespołu powołanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości, który opracowywał wzór standardów dla organizatorów turystyki dzieci i młodzieży. Osobiście wdrażał te standardy w jednostkach oświatowych, biurach podróży oraz obiektach noclegowych. Dzięki swojemu doświadczeniu i wiedzy Krzysztof Wilk jest cennym ekspertem w branży turystycznej, który aktywnie wspiera rozwój i profesjonalizację usług w tym sektorze.

 

Program

Lubelskie Forum Turystyki  – Program

 

 

Rejestracja

W celu zarejestrowania się na Forum prosimy o zapoznanie się z Regulaminem oraz o przesłanie Karty Zgłoszenia udziału w Forum do dnia 8 października 2024 r. na adres email: forum.turystyki@lubelskie.pl

 

Miejsce Forum

Lubelskie Forum Turystyki odbędzie się  w Lubelskim Centrum Konferencyjnym w Lublinie przy ul. Artura Grottgera 2. Jest to miejsce działalności konferencyjno – wystawienniczej, umożliwiające organizację różnego rodzaju spotkań. Budynek o powierzchni ponad 13 000 m² oferuje 11 sal konferencyjnych mieszczących od 20 do 400 osób, pokoje Business Centre,  przestronne Atrium  oraz Taras Widokowy. Wszystkie sale wyposażone są w najnowszy sprzęt audiowizualny. Różnorodność oferowanych powierzchni umożliwia zorganizowanie konferencji, kongresów, sympozjów, eventów, wystaw, targów oraz innych prestiżowych wydarzeń biznesowych. Lubelskie Centrum Konferencyjne dysponuje również profesjonalnymi studiami on-line o powierzchni 100 i 350 m². W pełni wyposażone studia do realizacji transmisji online w połączeniu z doświadczeniem zespołu technicznego dają gwarancję sukcesu każdego wydarzenia. W tym roku Lubelskie Forum Turystyki odbędzie się w formie hybrydowej – stacjonarnie oraz on-line. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na profilu Facebook: LubelskiePL.

Lubelskie Centrum Konferencyjne nocą.
Lubelskie Centrum Konferencyjne, fot. Marcin Tarkowski

 

Kontakt

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego Departament Promocji Sportu i Turystyki Oddział Turystyki ul. A. Grottgera 4 20-029 Lublin tel. 81 44 16 786