Departament Promocji, Sportu i Turystyki

I Lubelskie Forum Turystyki

Tematem przewodnim pierwszej edycji Lubelskiego Forum Turystyki był marketing i innowacyjność w budowaniu marki turystycznej. Jednak uczestnicy sygnalizowali znacznie więcej ważnych spraw branży, jak potrzebę współpracy w budowaniu sieciowych ponadlokalnych atrakcji, przyciągających do regionu gości z kraju i z zagranicy.

I Lubelskie Forum Turystyki, które odbyło się w dniach 22-23 października w Lubelskim Centrum Konferencyjnym, zgromadziło rekordową ilość ponad 200 gości, zainteresowanych rozwojem turystyki w naszym regionie.

– Pierwsze Lubelskie Forum Turystyki to bardzo cenna inicjatywa. Turystyka jest bowiem od lat jednym z kół zamachowych gospodarki. Już teraz przynosi blisko 6% krajowego PKB. Dynamicznie rozwijająca się branża buduje markę regionu w kraju i na świecie – mówił marszałek Jarosław Stawiarski.

Potencjał jest ogromny, bo jak przyznał Dominik Borek, zastępca dyrektora Departamentu Turystyki w Ministerstwie Sportu i Turystyki, sami Polacy na turystyczne podróże po kraju wydadzą w tym roku blisko 30 mld złotych. Z roku na rok rośnie liczba rodaków podróżujących po Polsce, mamy też więcej turystów zagranicznych – w ubiegłym roku przyjechało ich 19,6 mln, a w tym będzie już powyżej 20 milionów. Polska plasuje się obecnie w pierwszej dwudziestce najpopularniejszych turystycznych krajów świata.

Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Promocji Turystyki Krajowej w Polskiej Organizacji Turystycznej zalecał, zgodnie z przewodnim tematem forum, marketing 360 stopni, czyli zintegrowane działania w różnych kanałach komunikacji. Najbardziej efektywne wydają się być aktywności internetowe storytelling i influencer marketing. Polegają na tworzeniu emocjonalnych więzi z ludźmi, marką, produktem, ideą poprzez rekomendacje, relacje blogerów, vlogerów, youtuberów zamieszczane na YT, IG, FB, TT i w innych internetowych kanałach. Podstawowym argumentem za takimi narzędziami marketingu, poza niekwestionowanym zasięgiem, jest żywotność zamieszczanych treści, znacznie dłuższa niż w wykupionej kampanii telewizyjnej czy radiowej z określonym czasem emisji. Dla podkreślenia rosnącej roli nowych mediów w turystycznym marketingu Polska Organizacja Turystyczna od dwóch lat organizuje Turystyczne Mistrzostwa Blogerów, w których rywalizują najlepsi internetowi mistrzowie opowiadania, reprezentujący wszystkie regiony Polski.

O nowych trendach i innowacyjności rynku turystycznego mówiła dr hab. Magdalena Kachniewska – prof. w Katedrze Turystyki SGH. Nowe wyzwania branży stawiają „milenialsi” – młodzi ludzie urodzeni w ostatnich kilkunastu latach XX wieku. Dla nich najważniejszy jest wypoczynek krótki i aktywny, z maksymalną ilością przeżyć angażujący fizycznie, emocjonalnie i intelektualnie. Raczej unikają zamkniętych ośrodków typu all inclusive, wybierają miejsca mało znane, w których jednak oczekują wysokich standardów i nowoczesnych narzędzi komunikacji i udostępniania informacji, jak aplikacje MAR – poszerzonej mobilnej rzeczywistości, wzbogacone o wirtualne rekonstrukcje ulubione przez pokolenie mobile-kracji.

Jak zamienić zainteresowania i pasje swoje i swoich znajomych w dobrze prosperujący biznes opowiadał Marcin Piotrowski, dyrektor festiwalu „Folkowisko” w Gorajcu. Ta maleńka roztoczańska wieś (licząca zaledwie 37 stałych mieszkańców), dzięki grupie przyjaciół stała się przykładem zbudowania marki na bazie „place of origin”, wykorzystującej autentyczne miejsce żywej tradycji. Organizowany tam od niemal dekady festiwal „Folkowisko” to bardzo znana marka przyciągająca corocznie z różnych stron kraju i świata fanów, ale również wolontariuszy, którzy chcą pomóc w organizacji i przeżyć emocjonujące dni w towarzystwie podobnych sobie ludzi.

Potencjał turystyczny naszego regionu w postaci wybranych miast i obszarów przedstawili Paweł Wójcik – prezes Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej i Dorota Lachowska – dyrektor biura LROT, podkreślając rangę komplementarnych miejsc jakimi niewątpliwie są Lublin, Zamość oraz Kraina Lessowych Wąwozów, skupiająca pod wspólną marką m.in. gminy popularnego turystycznego trójkąta: Kazimierz Dolny – Nałęczów – Puławy. Nie bez przyczyny właśnie te miejsca znalazły się wśród kandydatów lub laureatów tegorocznej pierwszej edycji programu Polskie Marki Turystyczne, prowadzonego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, przy wsparciu Polskiej Organizacji Turystycznej.

Problemy i wyzwania branży, szczególnie dotyczące potrzeby współpracy w budowaniu sieciowych ponadlokalnych atrakcji, poruszone zostały podczas panelowej dyskusji, a drugiego dnia forum ok. 120 uczestników wzięło udział w warsztatach z promocji turystycznej w social mediach (m.in. na fanpage’u i Instagramie) oraz z tworzenia, modernizacji i konserwacji szlaków pieszych i rowerowych.

W trakcie forum odbyły się również dwa spacery z przewodnikiem „Lublin – miasto na wzgórzach” i „Lublin nocą” zorganizowane przez Lubelską Regionalną Organizację Turystyczną. Forum było również okazją do nagrodzenia osób zasłużonych dla turystyki i województwa lubelskiego – więcej o nagrodzonych napiszemy w odrębnym artykule z Forum.